TikTok is een platform dat thuishoort in de categorie ‘sociale media’. Op basis van muziekclips, plaatsen gebruikers video’s van 15 seconden Anders dan veel andere socialmediakanalen, is TikTok geen eigendom van Facebook. Wel staat de app in de top vijf van ‘s werelds meest gedownloade apps. Chapeau!
KANSEN VOOR BEDRIJVEN
Voordat je begint met TikTok, bepaal je of het platform past bij jouw bedrijf. Los van de vraag of de content past bij wat jij wilt uitstralen, is het goed om te weten dat twee derde van de gebruikers op TikTok tussen de tien en 24 jaar oud zijn, het overgrote deel van de gebruikers vrouw (twee keer zoveel als het aantal mannen) is, zij gemiddeld 45 minuten online zijn en dat ruim 80% TikTok gebruikt op een Android-apparaat.


Ondanks dat TikTok nog niet zo booming is in de bedrijfswereld, kunnen we het platform niet langer negeren. Met meer dan één miljoen gebruikers in Nederland, is ook TikTok een interessant sociaal medium voor bedrijven. Hieronder vijf tips om jou een zetje in de goede richting te geven.
#1 Maak je eigen unieke content
TikTok-gebruikers houden van gekke content. Voor hen gaat het niet zo zeer om de kwaliteit van een video, maar om de inhoud: die moet zo grappig en vermakelijk mogelijk zijn. Wil jij succesvolle content maken op TikTok? Zorg dan dat je origineel bent en dat gebruikers zich met jouw bedrijf willen identificeren.
#2 Gebruik hashtags
Wanneer je TikTok opent, kom je op de ‘Voor jou’ of ‘For you’ pagina terecht. Hier verschijnen video’s van personen die jij nog niet volgt, maar die TikTok aanbeveelt op basis van jouw kijkgedrag. Om een plekje op deze pagina te bemachtigen, gebruik je de hashtags #foryou, #foryoupage. #fyp, #voorjou en/of #voorjoupagina. Daarnaast kun je andere (trending) hashtags inzetten om jouw doelgroep te bereiken.
#3 Doe mee aan challenges
Om je bereik te vergroten, kun je meedoen aan challenges. Deze hangen samen met populaire hashtags, die ervoor zorgen dat meer gebruikers jouw content bekijken.Daarnaast kun je een eigen filter maken op TikTok. Andere gebruikers kunnen deze dan gebruiken in hun video’s, waardoor jouw bereik vergroot.
#4 Influencermarketing
De top 50 influencers op TikTok worden gevolgd door 16% van de wereldbevolking. Heb je zelf geen tijd of niet de middelen om video’s te maken, dan is samenwerken met influencers behoorlijk interessant. Zij kunnen je helpen om je bereik te vergroten of een specifieke doelgroep te bereiken, zonder dat jij zelf video’s moet maken.
#5 Advertenties
Geen trek in een account, maar wil je wel zichtbaar zijn op TikTok? Dan is adverteren misschien wat voor jou. TikTok biedt vier vormen van adverteren aan, namelijk:
- Infeed native content. Advertenties die gelijk zijn aan andere socialmedia-advertenties. Denk aan bijvoorbeeld advertenties in Instagramstories, waarin gebruikers naar een app of website worden gelokt.
- Brand takeovers. Deze advertentievorm biedt bedrijven de mogelijkheid om landingpagina’s over te nemen. Met behulp van embedded links, mag jij een dag lang gebruikmaken van afbeeldingen, video’s en gifjes.
- Hashtag challenges. Biedt de mogelijkheid om hashtags te promoten, zodat je meer betrokkenheid (engagement) creëert.
- Branded lenses. Advertentievorm waarbij TikTok jouw filters promoot.
Bron: Frankwatching, Emerce
AboutPiet-Cees van der Wel
Related Posts
We were Inpulse and these were the ideals that we strived to uphold. In the end, it was the talented people and the unmatched...
We were Inpulse and these were the ideals that we strived to uphold. In the end, it was the talented people and the unmatched...