Een commercial maken, maar waar begin je?
Wat is een bedrijfsfilm, een bedrijfsvideo is uitermate geschikt om je bedrijf te laten zien aan de buiten wereld.
Je visie, je mensen of je diensten kun je laten zien.
Humor lijkt misschien een goedkope manier om kijkers voor je te winnen, die alleen past bij een beperkt aantal bedrijven, maar zo ongeveer het tegendeel is waar. In vrijwel alle branches kan humor een krachtig middel zijn om goodwill te kweken. En omdat de afstemming van de juiste soort humor en zijn implementatie zeker niet (altijd) eenvoudig is, is het absoluut geen vaste formule of een ‘quick win’.
Maar het ‘simpele’ gegeven is wel dat – indien goed ingezet – humor werkt. Je prikkelt de klant meer en betrekt hem beter bij je content.
De kracht van humor (voor je merk):
- Humor vermindert weerstand en creëert een band
Content waarin je – bloedserieus – uitlegt waarom jij het beste product hebt zorgt zelden voor een band met de kijker, die altijd op zijn hoede is en je eerder niet dan wél gelooft. Elk bedrijf maakt tenslotte dezelfde claim.Een humoristische touch zorgt ervoor dat de kijker zich ontspant, minder sceptisch is en een positievere houding ten opzichte van jouw product en/of merk heeft.
- Humor maakt je menselijk
Met humor komt je menselijke kant meer naar voren, wat een van de beste dingen is die je kunt doen voor je merk. Als potentiële klanten jou niet als een anoniem bedrijf zien maar als een organisatie waar ‘echte’ mensen werken, die oprecht naar je luisteren en waar je gewoon een kop koffie in het café mee zou kunnen drinken, heb je hun aandacht.
- Je boodschap wordt beter onthouden
Humor is niet alleen maar leuk voor de luchtige noot, de aanwezigheid van humor zorgt er ook voor dat de daadwerkelijke content beter onthouden wordt. Zo is aangetoond dat video’s met politieke nieuwsitems beter onthouden worden wanneer deze gecombineerd worden met humor.
- Humor is deelbaar
De meest gedeelde video’s op social media zijn humoristische video’s. Logisch ook: als je ergens erg om moet lachen, dan wil je dit delen met vrienden. Lachen is het ultieme sociale ‘signaal’, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. (In sociale omgevingen lachen mensen 30 keer sneller dan alleen.)
- Meer views met humor
Een humoristische video valt op tussen serieuze bedrijfs- en productvideo’s. En als het door de titel, beschrijving en/of thumbnail al niet meteen duidelijk wordt dat je video een komische noot heeft (wat meteen al meer views oplevert), zorgen de vele deelacties er wel voor dat je video veel bekeken wordt. Dit is om te beginnen goed voor je merk(identiteit) maar kan gecombineerd met de juiste activerende elementen ook voor een hogere conversie zorgen.
- Kijkers willen humor
Kort gezegd: klanten houden van grappige content. Dit komt ook naar voren in een enquête van Sprout Social onder 1000 consumenten. Bijna driekwart (72%) van de consumenten ziet graag humor bij een merk op social media.Dat betekent overigens niet dat elke humor goed is. Neerbuigende humor, waarbij merken bijvoorbeeld klanten belachelijk maken, wordt totaal niet gewaardeerd door 88% van de consumenten.
Ook moet je niet alles laten wijken voor humor. Eerlijkheid, vriendelijkheid en hulpvaardigheid zijn het allerbelangrijkste voor de kijker, zo blijkt uit de enquete.
Samen de film bedenken
Wat is een bedrijfsfilm, een bedrijfsvideo is uitermate geschikt om je bedrijf te laten zien aan de buiten wereld.
Je visie, je mensen of je diensten kun je laten zien.
Lichten uit, spotten aan!
Wat is een bedrijfsfilm, een bedrijfsvideo is uitermate geschikt om je bedrijf te laten zien aan de buiten wereld.
Je visie, je mensen of je diensten kun je laten zien.
Spotten op een andere manier
Wat is een bedrijfsfilm, een bedrijfsvideo is uitermate geschikt om je bedrijf te laten zien aan de buiten wereld.
Je visie, je mensen of je diensten kun je laten zien.